aseksuaalisuusforum Forum Indexaseksuaalisuusforum
Suomalainen aseksuaalien verkkoyhteisö

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in            Calendar

COMPULSORY UPGRADE!!! Please request for an upgrade NOW! 32+ Pre-installed Modifications! 3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

9th December 2012 - CreateForum: All servers are upgraded to run using SSD drive. Click Here to report problems!

Oletko tullut ulos kaapista?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    aseksuaalisuusforum Forum Index -> Yleisesti aseksuaalisuudesta
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bianca

:

Items

PostPosted: Sat Dec 20, 2008 3:24 pm    Post subject: Oletko tullut ulos kaapista? Reply with quote

Onko täällä ketään, joka olisi tullut ulos kaapista eli kertonut läheisille olevansa aseksuaali?
Back to top
View user's profile Send private message
Summerer

:

Items

PostPosted: Thu Dec 25, 2008 6:48 pm    Post subject: Reply with quote

Minä olen kertonut aseksuaalisuudestani muutamille ihmisille. Asiasta tietävät paras ystäväni sekä jotkut nettituttavat. Jostain syystä asiasta on helpompi puhua netissä kuin kasvotusten.

Nettituttujen kanssa aseksuaalisuus tuli puheeksi, kun juttelimme ihmissuhteista ja seurustelusta. Eli en tuosta vain ilmoittanut, että "hei, olen muuten aseksuaali". Muiden suhtautuminen on ollut vaihtelevaa. Jotkut ovat sitä mieltä, ettei elämästä muka voi nauttia yhtä paljon kuin "normaalit" ihmiset, jos ei pysty nauttimaan seksistä. Ja sitten on niitä, jotka väittävät, etten ole löytänyt sitä oikeaa ja ihastun vielä joskus. Se oikea on niin kulunut ja kliseinen määritelmä, etten jaksa uskoa siihen.

Eräs nettituttavani vaikutti aluksi suhtautuvan aseksuaalisuuteen ihan asiallisesti. Mutta jos olin lähdössä esim. baariin, hän väitti minun löytävän sieltä jonkun kivan pojan. Ja tämä toistui useasti. Sain kyseisestä ihmisestä vaikutelman, ettei hän ottanut aseksuaalisuuttani tosissaan, vaan piti sitä jonkinlaisena pilailun kohteena.

Anteeksi, eksyin hieman aiheesta, mutta ei kai se ketään haittaa.
Back to top
Simo

:

Items

PostPosted: Sun Jan 04, 2009 10:56 am    Post subject: Reply with quote

minäkin olen kertonut muutamalle ystävälle. se on semmonen asia, josta kertoo vain jos joku oikeesti kuuntelee, ja aina vain sopivassa tilanteessa. en koskään lähtis tyrkyttämään aseksualisuuttani jollekulle enkä halua määrittäytyä seksualisuuteni kautta.

reaktioista on sanottava että ne oli kaikki ihan myönteisiä. ihmiset suhtautuu oman kokemukseni mukaan tähään aiheeseen aika uteliaasti. tyyliin wow, jännä juttu, selitä tarkemmin, tykkääksä siitä tai tosta, mitä jos...?
Back to top
Ink

:

Items

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 3:46 pm    Post subject: Reply with quote

Olen puhunut aiheesta ihan avoimesti sen jälkeen kun aloin epäillä olevani aseksuaali, eikä kukaan ole sitä ihmeemmin hämmästellyt. Jotkut ovat ehkä suhtautuneet hivenen epäillen siitä ihan ymmärrettävästä syystä, että olen usein kuitenkin aika suorasanainen seksiin liittyvien asioiden suhteen ja yleisesti kiinnostunut seksuaalisuuden ja erotiikan eri muodoista. Niinpä minut ehkä mielletään usein aika seksuaalisesti aktiiviseksi. (Tosin minut pitkään tunteneet ystäväni suhtautuivat aseksuaalisuuteeni lähinnä "nytkö sä sen vihdoin itsekin tajusit" -meiningillä...)

Minulla on onnekseni varsin liberaali ystäväpiiri, josta muutenkin löytyy niin monenlaista vipeltäjää, että kyllä sinne yksi aseksuaali mukaan sopii. Olisi kyllä kiinnostavaa lukea enemmänkin muiden kokemuksia aseksuaalisuuden herättämistä reaktioista ja kokemuksista "kaapista tulemisesta". Jotenkin on tosi helppoa kuvitella, etteivät ihmiset aina ota asiaa tosissaan, koska kulttuurimme on niin seksuaalisuuden läpitunkema, että voi olla hyvin vaikeata mieltää, ettei se olisikaan kaikille yltiötärkeä elämän osa-alue Wink

*muoks* Tuo yllä oleva Simon pointti on kyllä hyvä - itsekään en halua tulla määritellyksi ensisijaisesti (a)seksuaalisuuteni kautta, en kyllä ole kokenut niin tapahtuvankaan. Se, että en piilottele asiaa ei siis varsinaisesti tarkoita sitä, että myöskään juoksisin ympäriinsä sitä erikseen mainostamassa.
Back to top
Bianca

:

Items

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 1:18 pm    Post subject: Reply with quote

Minä olen jotenkin ylpeä aseksuaalisuudestani. Tein facebookissa pienen testin, josta sain tulokseksi pure asexual ja tuli jotenkin hyvä mieli. Olen muutamille ystäville kertonut. Eräs entinen "säätö" ei edes tiennyt mitä aseksuaali tarkoittaa ja luuli sen olevan henkilö, joka himoaa kaikkea. Pari tyttökaveria on ollut sitä mieltä etten vain ole löytänyt sitä oikeaa. Minua ei toisaalta haittaa, vaikka kaikki tietäisivät minun olevan aseksuaali paitsi jos joskus ihastun "normaaliin" mieheen niin, että haluaisin seurustella ja hän kieltäytyisi tämän takia.
Back to top
Summerer

:

Items

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 10:30 pm    Post subject: Reply with quote

Bianca wrote:
Minä olen jotenkin ylpeä aseksuaalisuudestani. Tein facebookissa pienen testin, josta sain tulokseksi pure asexual ja tuli jotenkin hyvä mieli.

Minkä niminen tuo testi on? Nyt alkoi kiinnostaa. Löysin Facebookista testin What's your sexual orientation, mutta en tiedä, onko siinä ollenkaan vaihtoehtoa asexual.
Back to top
Minde

:

Items

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 11:45 pm    Post subject: Reply with quote

Mä oon kertonu mun aseksuaalisuudesta reilulle kymmenelle ihmiselle. Oon tyytyväinen siihen tilanteeseen missä oon. Eka kerroin yhdelle homopariskunnalle. Niillä oli jopa jotain käsitystä aseksuaalisuudesta. Niillä on jälestä päin ollu tapana vitsailla mun olevan lepakko ja oonkin välillä ollu epätietoinen siitä, ottaako ne mun aseksuaalisuuden tosissaan vai ei. Uskon niitten kuitenkin tietävän mitä olen, eikä se läpänheitto mua haittaa.

Sitten kerroin isommalle kaveriporukalle. Niistä kukaan ei ollu tietoinen aseksuaalisuudesta ja niinpä asiasta sitten juteltiin perin pohjin. Jouduin tietynlaiseen opettajan rooliin, enkä oikein pitäny siitä. Mutta oli kuitenkin kiva, että asia käytiin läpi.

Viimeksi olen kertonu aseksuaalisuudestani yhdelle nettituttavalle, joka valitettavasti oli ihastunu muhun. Hän on ainoa ihminen, joka on suhtautunu asiaan negatiivisesti. Se käski mun mennä lääkäriin, kun tää ei kuulemma voi olla normaalia, etten oo kiinnostunu miehistä enkä/tai naisista. En tiedä näkeekö se mies mut oikeesti sairaana vai oliko se vaan niin pettyny saamaansa vastaukseen, kun se yritti iskeä mua.

En oo aatellu kertoa aseksuaalisuudestani muille ihmisille. Syitä siihen on useampia:

- En koe tarvetta. Ne ihmiset tietää joitten haluankin siitä tietävän.
- En tykkää siitä, että opetan tietämättömille aseksuaalisuudesta. Se vaan tuntuu jotenkin epämukavalta. Ihan kuin esittelemällä seksuaalisuuttani hakisin muilta hyväksyntää/oikeutta olla oma itseni.
- Haluan ihmisten näkevän mut mun persoonan kautta en mun seksuaalisen suuntautumisen kautta.
- En koe olevani kaapissa. Aseksuaalisuuteni ei oo salaisuus. Tätä kaappi asiaa oon miettiny paljon, ja oon tullu siihen tulokseen, että kaikesta huolimatta olen niin sanotusti normaali ihminen. Heteroillahan ei ole "velvollisuutta" kertoa muille seksuaalisuudestaan, miksi muitten pitäisi tehdä niin. Haluan, että mua kohdellaan normaalina ihmisenä, mutta en voi odottaa muitten kohtelevan mua normaalina, jos en itse kohtele itseäni normaalina ihmisenä. Siispä en huutele seksuaalisuudestani pitkin kyliä.
Back to top
Bianca

:

Items

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 4:47 pm    Post subject: Reply with quote

Summerer wrote:
Bianca wrote:
Minä olen jotenkin ylpeä aseksuaalisuudestani. Tein facebookissa pienen testin, josta sain tulokseksi pure asexual ja tuli jotenkin hyvä mieli.

Minkä niminen tuo testi on? Nyt alkoi kiinnostaa. Löysin Facebookista testin What's your sexual orientation, mutta en tiedä, onko siinä ollenkaan vaihtoehtoa asexual.

Muistaakseni se oli ihan Are you asexual?
Back to top
Shribu

:

Items

PostPosted: Sun Jan 11, 2009 8:19 pm    Post subject: Reply with quote

En ole kokenut mitään erityistä tarvetta "tulla kaapista ulos" enkä ole edes varma käykä ko. fraasi tähän yhteyteen. Olen kyllä kertonut useammallekin kaverille ja reaktiot ovat olleet aika neutraaleja, uteliaisuutta on ilmennyt, mutta kukaan ei ole suhtautut negatiivisesti. Aion jatkossakin ertoa asiasta vain sopivassa asiayhteydessä ja kun tunnen, että asia pitää ottaa puheeksi.
Back to top
Ink

:

Items

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 12:38 am    Post subject: Reply with quote

Hiukan OT, mutta juuri äskettäin yksi kaverini, kun tästä aiheesta tuli puhetta - ja joka tietysti itse on kaikenlaista hormonaalista ehkäisyä vastaan - oli sitä mieltä, että hormoniehkäisyn käyttö voi aiheuttaa haluttomuutta, joka muka voisi jatkua vielä vuosia hormonien käytön lopettamisen jälkeenkin. Omasta mielestäni tämä on ideana jokseenkin kaukaa haettua, mutta olisi kiinnostavaa kuulla, onko kellekään muulle tarjottu tällaista "selitystä" aseksuaalisuudelle? (Tiedän kyllä, että esim. e-pillerit voivat oikeasti vaikuttaa halukkuuteen, mutta käsittääkseni "ylimääräiset" hormonit eivät kuitenkaan voi mitenkään jäädä elimistöön vaikuttamaan noin pitkäksi aikaa käytön lopettamisen jälkeen).
Back to top
Thanatos

:

Items

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 9:43 am    Post subject: Reply with quote

Itse olen avoimesti kertonut ystäville ja perheelle, jossa ainoastaan vanhemmilla oli ymmärryksen puutetta aluksi, mutta tuokin muutaman keskustelutuokion ohi selvisi.

Sen sijaan yleisesti en siitä hirveämmin puhu, sehän on kuitenkin osa omaa persoonaani, kuitenkin joskus on esim baarissa saattanut tulla vastaan mielenkiintoinen ihminen jonka kotiinsa saatettuasi huomaat haluavan sänkyyn kanssasi. Näissä tilanteissa olen rauhallisesti yrittänyt selventää tilannetta ja joskus tulee hyvin ristiriitaisia kommentteja ja jotkut tietysti joskus loukkaantuvat jopa siitä, että he eivät olisi mielestäsi seksuaalisesti haluttavia. Ei vaan aina pysy mielessä se että jotkut etsivät baareista seksiä, kun se ei itselle ole millään tapaa merkittävää.

Kaverit tietysti ihmettelevät joskus että miten tässä kolmatta vuotta jo pystyy olemaan ilman seksiä. Helposti. Cool
Back to top
Ink

:

Items

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 11:29 am    Post subject: Reply with quote

Thanatos wrote:
joskus on esim baarissa saattanut tulla vastaan mielenkiintoinen ihminen jonka kotiinsa saatettuasi huomaat haluavan sänkyyn kanssasi. Näissä tilanteissa olen rauhallisesti yrittänyt selventää tilannetta

Minä olen aikoinani - tietoisena siitä, että monet hakevat baareista seksiseuraa - ilmoittanut aina suoraan yökylään tuppaavalle, että "voit kyllä tulla yöksi jos haluat, mutta en sitten aio naida sun kanssa". Tehnyt siis jo alussa säännöt selväksi. Kertaakaan ei ole tullut negatiivista palautetta. (Voisin tosin kuvitella, että tässäkin jutussa biologiseen sukupuoleen liitetyt stereotypiat jyräävät ja miesten oletetaan useammin haluavan seksiä kuin naisten).
Back to top
Bianca

:

Items

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 7:21 pm    Post subject: Reply with quote

Minun täytyy tunnustaa, että olen ollut jopa näihin päiviin asti niin naivi, etten ole ymmärtänyt, että jotkut tosiaan hakee baarista vain seksiseuraa ja yhdenyönjuttuja. Olen siis tiedostanut sen jossain vaiheessa, mutta tajunta ei vain ole ymmärtänyt, että miksi ihmeessä. Itselle kun se seksi ei merkkaa mitään niin tuntuu omituiselta, että jollekin riittäisi toisesta ihmisestä se "ei mitään". Miksi tuhlata se kiinnostava ihminen sille, että kerran vain paneskelee??? Hieman off topicia taas, mutta kun ei vain voi ymmärtää.
Back to top
Thanatos

:

Items

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 4:00 pm    Post subject: Reply with quote

Itsekkin olen ajatellut , että kyseessä on stereotypia että miehenä haluaisin seksiä, kuitenkin kun olen aina "perusmukava" ( mitä se sitten tarkoittaneekin ) tarjoan juomia jne, mikä sitten tuppaa jollain ihmisillä tuottamaan ehkä väärän käsityksen. Pointtini oli kai se, etten itse varmasti osoita minkäänlaista seksuaalista kiinnostusta toista kohtaan, jotkut eivät vain osaa sitä ehkä sitten lukea oikealla tavalla.

Mutta ylipäänsä kaikki miespuoliset keitä tunnen tai tiedän, haluavat seksiä, huomattavasti kehnommilla menetelmillä ( kuin oma "perusmukavuus"), joten onhan tuo ihan ymmärrettävää siinä mielessä. Ainoastaan että ihmisten asenteet voisivat hieman parantua, jos mies ei halua.
Back to top
henrik

:

Items

PostPosted: Fri Feb 20, 2009 11:42 pm    Post subject: Reply with quote

Minäkin olen monen kanssa aika samoilla linjoilla siitä että eipä tätä ole mitään syytä erityisemmin ruveta piilottelemaan tai salailemaan, mutta kaikenlainen liputtaminenkin on raivostuttavaa. Minä en halua tietää muiden ihmisten orientaatioita normaalielämässäni, joten miksipä minä tyrkyttäisin omaani? Jos tulee esiin keskustelussa tai yleinen keskustelu menee liian pitkälle seksiasioihin niin sanon suoraan oman mielipiteeni ja haluttomuuteni.

Pahimmat kommentit mitä minä olen saanut on olleet tyyppiä "enpä usko", mutta mitään sen negatiivisempaa ei ole tapahtunut. Useat tutut tietävät eikä se vaikuta. Äitiäni lähinnä nyt tuntuu harmittavan että lapsenlapset jäävät saamatta. Ei pelkästään aseksuaalisuuden takia, minä nimittäin vihaan lapsia.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address MSN Messenger

Post new topic   Reply to topic    aseksuaalisuusforum Forum Index -> Yleisesti aseksuaalisuudesta All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
aseksuaalisuusforum topic RSS feed