| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Coen

Items
|
Posted: Sun Dec 16, 2007 4:09 pm Post subject: zeilweekeinde 15 en 16 december |
|
|
Wat zullen we vanavond lekker slapen na deze 2 intensieve zeildagen. Mijn vingers zijn weer bijna ontdooid en ik hoop vanavond ook weer gevoel in mijn tenen terug te krijgen (wat zal ik voor kerstmis vragen, warme handschoenen of dikke sokken ).
Maar eerlijk is eerlijk het waren 2 fantastische zeildagen en zeker als je bedenkt dat ik normaal gesproken lekker binnen was gebleven met deze temperaturen.
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen heb ik zaterdag onze camera mee kunnen laten draainen en het volgende filmpje gemaakt: http://video.google.nl/videoplay?docid=3784776065011541318&hl=nl.
Vandaag helaas te koude vingers om mijn fototoestel te bedienen, maar wellicht hebben anderen beelden kunnen schieten. We houden ons aanbevolen.
DJ onze complimenten, jullie waren ook vandaag supersnel. Ook nog een leuk gevecht gezien tussen een paar J80's en een 50 footer. Nog even sparen en dan kopen we ook een boot met toilet en dekverwarming.
20 januari zijn we er zeker weer bij (en wellicht eerder om samen te trainen)
nJoy |
|
| Back to top |
|
 |
butra

Items
|
Posted: Sun Dec 16, 2007 7:25 pm Post subject: |
|
|
Wij konden er spijtig genoeg alleen zondag bij zijn, maar hebben niet minder genoten !
Als zondagmorgen om 6u de wekker afgaat denken we steevast "waar zijn we nu toch weer mee begonnen...", maar na zo'n prachtige zeildag weten we terug waarom we het doen.
Ons verslag op http://www.bel345.net
butra (DJ)
Last edited by butra on Mon Dec 17, 2007 9:06 am; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Sun Dec 16, 2007 10:17 pm Post subject: |
|
|
Prachtige zeildag, maar wij konden vandaag niet volgen.
Proficiat aan de onhoudbare DJ!
Wij hebben enkele foto's. Ik weet niet hoe ik ze hier moet uploaden. Zodra ze op onze site staan zal ik de link geven. |
|
| Back to top |
|
 |
Jan

Items
|
Posted: Mon Dec 17, 2007 9:20 am Post subject: |
|
|
Het klappertanden is opgehouden, mijn tenen zijn weer tot leven gekomen en zelfs mijn vingertoppen geven weer voelbare prikkels af....
Wat een geweldige dag. Mooi veld, zonnetje, stoeien bij de startlijn (bedankt Javelin ), beetje sparren met een 50 voeter, tactisch spelletje met Jot, ....... en nu de Dj nog.
Bedankt allemaal. Heb weer flink genoten !!!
Jan
Seagull |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Mon Dec 17, 2007 11:09 am Post subject: |
|
|
| Jan wrote: | tactisch spelletje met Jot, ......
Jan
Seagull |
Ja mooi hé ? Helaas had de tacticus besloten het zwaar werk te doen - laat starten omdat wij anders niet scherp blijven en was de Seagull in lichtere wind upwind ontzettend veel sneller (hallo Quantum - heb ik North Sails onboard Seagull en DJ gezien????? - help!!!!).
Proficiat DJ en Seagull!
Twee minpunten volgens ons: Niet idereen is tevreden met de J/80 - iemand wilde graag met twee J/40 verder. Kan graag de volgende keer
En verder vonden wij de races wat lang. Het was wel mooi zeilen maar alle boten finishden wat laat. Prijsuitreiking is dan bijna z'nachts.
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Twan

Items
|
Posted: Mon Dec 17, 2007 4:29 pm Post subject: |
|
|
wat een weekend!
En wat gingen jullie hard zeg.
Volgende keer hopen we er weer wat meer bij te horen.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Mon Dec 17, 2007 6:39 pm Post subject: |
|
|
Hoi Alexander,
bedoel je diezelfde tacticus die vorige keer besloot om 7 j80's af te helpen van ondiepwater vrees (tegenwoordig varen wij ook zonder problemen over 110 cm waterdruk) . Zaterdag zag ik dat Walther hiermee nog druk aan het oefenen was.
Helaas voor ons heeft deze extra training de Jack goed geholpen want wat we ook deden: op het laatste rak liep Walther alleen maar verder weg en moesten we genoegen nemen met een (in dit veld mooie ) vijfde plaats.
Toch wel een mooi gezicht dat ook andere boten graag met ons meedoen. Wellicht moeten we deze ook voor onze trainingen uitnodigen. Qua lijnen ontlopen we elkaar niet heel veel zoals je op de foto's kunt zien.
Ik verbaas mij nog wel over het verschil in snelheid tussen onze boten. Ligt dit nu aan het type zeilen, de leeftijd van de zeilen, de leeftijd van de schipper, de ervaring van de bemanning, tactisch inzicht, zeiltrim, teveel ballast, de kwaliteit van het walteam
Butra, jullie overzicht van het resultaat op jullie website http://www.bel345.net/results/J80_grevelingencup.html lijkt nauwkeuriger dan de uitslag op grevelingencup.com. Hier staat we tenminste nog voor Grijsje (in ieder geval nog tot 20 januari 2008!) Ik zag dat je nog ruimte had voor een zeilnummer en daarom hierbij met alle plezier ons nummer: Ned 273
Last edited by Coen on Mon Dec 17, 2007 8:44 pm; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
butra

Items
|
Posted: Mon Dec 17, 2007 8:17 pm Post subject: |
|
|
Coen,
Zeilnummer toegevoegd.
butra.
Heeft er soms iemand een lijstje met de overige nummers ? |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Mon Dec 17, 2007 10:39 pm Post subject: |
|
|
Met dank aan de kerstman voor de koeken...
 |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Mon Dec 17, 2007 10:50 pm Post subject: |
|
|
... en een sfeerbeeld...
 |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Tue Dec 18, 2007 9:33 am Post subject: |
|
|
| Coen wrote: | Hoi Alexander,
bedoel je diezelfde tacticus die vorige keer besloot om 7 j80's af te helpen van ondiepwater vrees (tegenwoordig varen wij ook zonder problemen over 110 cm waterdruk) . Zaterdag zag ik dat Walther hiermee nog druk aan het oefenen was.
|
Coen:
Wij werken met strikte taakverdeling en idereen mag in een race alle fouten doen . Laatste keer was het de navigatrice, niet taalkundig, die nog bezig was de geulen te verkennen. Deze keer was de navigatite foutelos dus de volgende aan de buurt... .
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Twan

Items
|
Posted: Tue Dec 18, 2007 11:32 am Post subject: |
|
|
Thomas bedankt voor de mooie foto.
hebben we toch nog wat!
 |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Tue Dec 18, 2007 5:10 pm Post subject: |
|
|
Butra: Jot is NED 7749, waren wij zo veer weg dat je dat niet had gezien ?
Coen: Op de site van DJ is de uitslag volgens "gewone" telling met aftrek ingevoerd. De Grevelingencup kiest voor een wat onconventionele variante met en "gemiddelde" - ik weet niet echt of je dan naar 1 keer eentjes varen gewoon wegblijft omdat het gemiddelte dan 1 is???? Raar... .
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Tue Dec 18, 2007 6:35 pm Post subject: |
|
|
Alexander,
ik zag het inderdaad. Ook viel me op dat op de DJ site er al rekening is gehouden met 1 aftrekrace, terwijl de grevelingencup werkt met 1 aftrekwedstrijd per vijf starts. Aan de andere kant is het varen an-sich in deze groep zo leuk dat het mij eigenlijk niet echt uitmaakt op welke plek op de ranglijst we staan. Dit is de eerst serie wedstrijden die we meedoen, naast een aantal clubwedstrijden en het meedoen is wat er telt (al vonden we het niet erg om tijdens de 1e race van afgelopen zondag strijd met jullie te mogen leveren).
Wel zou ik graag meer willen weten over de verschillen tussen de boten. Een aantal vragen houden mij bezig zoals:
- Waarom was de Jiffy bijvoorbeeld vorige keer zeer snel en hadden ze het afgelopen zondag moeilijk.
- Ook de Javelin ontbrak het volgens mij niet aan een goede stuurman en volgens mij zagen de zeilen er ook zeer goed uit. Waarom lukte het ons toch om Javelin op de aandewindse koersen er uit te varen.
- Ik had het vermoeden dat de Jack met een grotere Gennaker voer en dat we de Jack daarom niet konden bijhouden op de ruime koersen. Klopt dit? of ligt het antwoord gecompliceerder.
- Waar let DJ op tijdens het varen. Tacktisch hebben ze weinig mogelijkheden omdat wij gewoon achter ze aan varen, dus er moet iets anders erg goed gaan;
- zelf hebben wij moeite om met de andere boten mee te doen als het gaat om hoogte te varen. Zou dit kunnen omdat wij onze voorstag niet verlengd hebben en daarom minder buiging van onze mast kunnen bereiken.
Ik wil benadrukken dat het mij hier niet gaat om andere boten voor gek te zetten of om nog meer zout in de wond te strooien. Wel ben ik als relatief beginnend zeiler (pas 6 jaar een eigen boot) erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden om zoveel mogelijk uit onze J80 te halen en ik merk dat varen tegen andere J80 en dus vergelijken met andere J80 heel veel vragen bij mij oproept. Vragen waar ik overigens geen last van had toen ik op onze Jeanneau Odessey 31 heerlijk aan het dobberen was op het Haringvliet tijdens de zomermaanden.
Ik zou het leuk vinden om met jullie hierover van gedachten te wisselen. niet alleen via dit forum, maar ook langs en op het water want zodra de temperaturen het weer een beetje toelaten zullen we ruim voor de 20e januari weer op het zoute water te vinden te zijn.
Vanzelfsprekend nodig ik ook alle bezoekers van deze site uit die het nog niet hebben aangedurfd om zich te registreren om met ons mee te praten. En dit is inclusief mijn eigen bemanning  |
|
| Back to top |
|
 |
butra

Items
|
Posted: Tue Dec 18, 2007 8:06 pm Post subject: |
|
|
Voor alle duidelijkheid : de uitslag die ik op de DJ-site heb gezet staat er louter informatief, ik wil geenszins de uitslag van de Grevelingencup aanvechten of corrigeren.
Verschillen tussen de boten ... moeilijk.
Tijdens de J-Club regatta werden we gewoon weggevaren door Menta/Jack/Jiffy, we kwamen er echt nooit aan te pas.
Onderwaterschip proper gemaakt, dan Deltaweek meegevaren en toen konden we Jiffy al redelijk bijhouden.
Breskens Sailing Weekend : we kwamen er terug niet aan te pas.
Nieuwe anti-fouling, Menta eerste keer geklopt op Goese Sas Trophy.
-> proper onderwaterschip belangrijk ?
De DJ is voor zover wij weten een standaard versie, standaard zeilen.
Voorstag is niet verlengd denk ik. Stagspanning sinds 22 juni niet aangepast. (UP 27 MID 15 LOW 17 met Loos PT-2M)
Wij hebben ook de indruk dat we niet zo hoog kunnen als de andere boten.
Inderdaad nog veel stof tot discussie,
gr butra.
Last edited by butra on Wed Dec 19, 2007 9:42 am; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
| |
|