| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Jot

Items
|
Posted: Mon Oct 11, 2010 2:35 pm Post subject: |
|
|
Zo zit het - ik denk niet dat een wedstrijdcomite in de genealogie van de deelnemers moet/wil duiken.
Waarschijnlijk is de aanleiding van de klasseregel van "owner's immediate family" de familie Johnstone zelf. Want zij willen gewoon samen mogen varen en dan horen ze allemal erbij.
Jot |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Mon Oct 11, 2010 4:42 pm Post subject: |
|
|
Allemaal bedankt voor deze twee waanzinnige dagen. Zeker vanuit onze positie hebben we goed kunnen zien dat er hard, hoog en intensief gevaren werd.
Toen drie jaar geleden de eerste groep J80 boten, waaronder wijzelf, naar het Grevelingenmeer gelokt zijn zien we het niveau ieder jaar stijgen. De stijging in de afgelopen dagen is echter (voor ons) heel spectaculair te noemen. Desondanks, of misschien wel dankzij, hebben wij het een heel sportief evenement gevonden (Alexander, we hebben onze tack bij de bovenboei nog ff nagelezen en je had gelijk! We lossen dit nog wel op met een extra rondje aan de bar). Wel opvallend dat er bijna geen setjes "oude" zeilen meer te ontdekken zijn.
De komst van nog meer boten uit het hoge Noorden werkt zeer bemoedigend voor onze klasse en ik hoop dat een aantal Zuidelijke boten, die we in eerdere edities tegen kwamen, alsnog besluiten om mee te doen.
Complimenten aan de wedstrijdleiding. Mooie en snelle starts van deze vrijwilligers op de boot. Blijft toch knap om 2 dagen van je vrije tijd op te offeren voor een aantal zeilenthousiastelingen. Nogmaals complimenten.
bedankt,
nJoy
Coen |
|
| Back to top |
|
 |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Mon Oct 11, 2010 5:52 pm Post subject: |
|
|
| DJ is er al een jaar niet meer bij, dus heb eigenlijk ook geen recht van spreken. Ik heb het gevoel dat de J80 hype in de Benelux een beetje over is, of vergis ik mij? |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Mon Oct 11, 2010 6:11 pm Post subject: |
|
|
Hoi Tom,
inderdaad jammer dat jullie er nu alweer een tijdje niet bij zijn. Wij konden altijd enorm genieten van jullie ontspannen houding op het water.
Zoals ik het kan zien is de hype zeker niet over. Afgelopen zondag waren we met 13 boten op het water. Als je bedenkt dat drie boten van het afgelopen jaar (NED 524, Yes en Chilli Jam) volgens mij even een pauze hebben ingelast dan zitten we op 16 potentiele wedstrijdboten. Dit is veel meer dan de afgelopen jaren. Ook zie ik dat J80 boten relatief nog steeds - zeker gezien de enorm moeilijke 2e hands markt - makkelijk verkocht worden.
Wat wel duidelijk aan het veranderen is, is het nivo en de manier van benaderen van het zeilen. Ik weet nog goed van het eerste jaar dat er slechts een paar boten wisten van zeilen was en dat de rest van de groep het enorm naar hun zin hadden, maar ook regelmatig de Genakker uit het water aan het vissen waren. De afgelopen jaren zagen we het al aankomen maar zeker vorig jaar en nu de afgelopen 2 dagen hebben we gezien dat de boten steeds dichter bij elkaar blijven en veel (veel) beter varen dat hiervoor.
Ik denk niet dat de hype aan het afnemen is, als er al sprake was van een hype, maar wel de manier waarop J80 zeilers met hun boot omgaan. Ik hoop zelfs dat, na de goede prestaties van de Joie de Vivre, de komende jaren meer boten een rol gaan spelen tijdens EK's en WK's.
Wel voorspel ik dat de Grevelingencup een belangrijke ontmoetingsplaats blijft voor de J80. Het slepen van deze boten naar wedstrijden als de van Uden Reco, NSR, Delta week en Breskens is namelijk minder eenvoudig dat met de J22, MAXFUN e.d. De Grevelingen biedt 6 mooie wedstrijddagen prachtige vrije zeildagen, omgeven door bruinvissen en zeehondjes.
Tenslotte heb ik het idee dat de onderlinge sfeer onder J80 zeilers uitstekend is en dat we ook aan de steigers de stemming erin houden. Maar dat laat ik ook graag aan anderen over om hier een reactie op te geven. |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Mon Oct 11, 2010 6:32 pm Post subject: |
|
|
| Coen wrote: | (Alexander, we hebben onze tack bij de bovenboei nog ff nagelezen en je had gelijk! We lossen dit nog wel op met een extra rondje aan de bar).
....
Complimenten aan de wedstrijdleiding. Mooie en snelle starts van deze vrijwilligers op de boot. Blijft toch knap om 2 dagen van je vrije tijd op te offeren voor een aantal zeilenthousiastelingen. Nogmaals complimenten.
|
Hoi Coen,
beter een bier binnen aan de bar dan een boot binnen aan de boei .
Als de situatie niet gevaarlijk is voor boot en mens ben ik niet echt voorstander van veel protesten. Alleen als bepaalde boten, die zich ook zeker qua ervaring niet gewoon in een situatie vergissen, steeds weer de marge te klein nemen, wordt dat misschien anders. Maar wij varen alleen maar kort na de start in de buurt van deze boten .
Leuk dat je het comité niet bent vergeten! Zij hebben gewoon een heel strak programma perfect afgewerkt. Blijkbaar hadden ze zelfs medelijden met ons, anders was de start zondag zeker niet pas rond 11 uur gestart. Wij waren wel verkouden na het lange wachten maar hadden baat bij de afnemende wind.
Jot |
|
| Back to top |
|
 |
elfJe

Items
|
Posted: Mon Oct 11, 2010 7:43 pm Post subject: |
|
|
| Jot wrote: | Perfect weekeind!
Weet iemand hoezo "Tender Too" dsqed is in de laatste wedstrijd? Was dat de situatie aan de boei waar "Elfje" over stuurboord vol in de "Tender Too" over bakboord knalde ?
Jot |
Het elfJe lag over bakboord onder de layline. De Tender Too komt over stuurboord vlak voor ons langs en gaat net boven ons over stag. Vervolgens loeven wij om de boei te halen, maar de Tender Too blijft liggen en gaat geen kant op. Wij konden ook in het gewoel geen kant meer op en hebben toen de Tender Too geraakt. Het was geen bakboord-stuurboord, maar onderste en bovenste boot...
Geluk,
Henk
elfJe
NED 8059 |
|
| Back to top |
|
 |
elfJe

Items
|
Posted: Mon Oct 11, 2010 7:50 pm Post subject: Top Weekend |
|
|
Beste allemaal,
Na WAT overredingskracht van de JUUL en een telefoontje van Jan-Piet ben ik toch overstag gegaan en heb voor het eerst met Joris en Christopher meegevaren in de eenheids klasse. Ik heb ontzettend genoten en een TOP weekend gehad!!!
Jachtig, ook hier, namens het elfJe van harte gefeliciteerd!!!
Jullie waren niet bij te houden.
Ik had het niet willen missen!
THXS
Geluk,
Henk
PS: en nu met z'n allen in de zomer naar het noorden voor de woensdagavond wedstrijden op het Gooimeer! 22 x varen! |
|
| Back to top |
|
 |
Tender Too
Items
|
Posted: Tue Oct 12, 2010 2:12 pm Post subject: Tender Too |
|
|
Beste J80 Zeilers,
Even een reactie van de Tender Too.
Het koste even moeite om op het forum terecht te komen vandaar deze late reactie.
Ten eerste wil ik mijn excuses maken voor de gang van zaken bij de prijs uitreiking. Uiteraard was ik verbaasd naar voren geroepen te worden, maar net als jullie beschikte ik op dat moment niet over de punten telling. Gisteren ben ik op de hoogte gebracht van de correcte gegevens en heb toen ook direct een mail aan het bestuur gestuurd. Ook heb ik Bernard een mailtje gestuurd.
Ik heb aan John den Engelsman gevraagd om te sturen tijdens het OBK. John is naast mijn beste vriend, een fantastische en zeer sportieve zeiler, en bovendien al 22 jaar mijn zwager. Op vrijdag hebben met het bestuur afgestemd of er bezwaar was iz zijn Cat 3 ISAF status, er is toen bevestigd dat dit gezien onze familiaire verhouding geen bezwaar was. Dat John “close” vaart is duidelijk. Ik heb overigens op het water mogen ervaren dat er meer stuurmannen erg close varen. De Tender Too is ook niet helemaal zonder kleerscheuren uit de strijd gekomen. Ik ben nooit eerder door een “Elfje” gekust, maar ik had daar toch een ander idee bij. Zie dit voorval als een valse start, en niet als een onsportieve kwalificatie!!
Bij deze wil ik nogmaals de winnaars feliciteren!! Super gevaren, super serie !!
Zeilers groeten,
Richard Levens |
|
| Back to top |
|
 |
jaccohuijgen
Items
|
Posted: Tue Oct 12, 2010 2:15 pm Post subject: |
|
|
Beste Richard,
Bedankt voor je felicitatie en verheldering. Als het bestuur toestemming heeft gegeven aan jullie om John te laten sturen heb ik niets gezegd.
Tot op het water!
Groeten,
Jacco |
|
| Back to top |
|
 |
john den engelsman
Items
|
Posted: Tue Oct 12, 2010 4:21 pm Post subject: J80 |
|
|
beste allen,
wij , tender too, hebben heerlijk gezeild en met prachtig weer en een goed committee was het een prachtig weekend.
mijn Neefjes hebben het erg naar hun zin gehad.
Een onderdeel van wedstrijdzeilen is ook een protest en die hebben wij verloren daarmee is de kous af. Om via een forum nog een keer je eigen verhaal op te schrijven is niet gebruikelijk want er is nu eenmaal hoor en wederhoor nodig voordat je een oordeel kunt vormen.
Daar is een protestcommissie voor en die heeft dhr Holsboer al in het gelijk gesteld. Na het protest heb ik dhr Holsboer de hand geschud en gefeliciteerd zoals dat nu eenmaal hoort. Er is geen negatief woord of klank geweest.
Dat er vervolgens nog allerlei situaties worden bijgehaald is totaal niet relevant en de waarheidsvinding is ver te zoeken. Men kan gewoon ons bellen of mailen als er vragen zijn omtrent zaken waarmee je blijkbaar zit.
Gewoon volgende winterwedstrijd samen uitpraten lijkt mij en dus niet via een forum .
wij hebben de winnaars team Q ook gewoon gefeliciteerd dus chapeau voor Jacco en zijn team.
ps
Verder zijn wij zo sportief dat de B vlag niet eens aan boord is bij de tender too.
met zeilgroet,
John den Engelsman |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Tue Oct 12, 2010 9:31 pm Post subject: |
|
|
Ook goede sfeer en veel pret op de Mentaquilibrium. Op bier en worst alleen lukt het niet meer om bij te blijven. Trainen en tunen is de boodschap, en zo hoort het ook. We kijken uit naar het vervolg. _________________ Thomas
Mentaquilibrium
BEL883 (hulln° 372) |
|
| Back to top |
|
 |
erikemma

Items
|
Posted: Tue Oct 12, 2010 11:04 pm Post subject: |
|
|
Beste Allen, Beste John,
Ben je zelf niet op een of andere spannende ' when boats meet' situatie in het veld tegengekomen, vandaar wat algemene observaties:
Ik zie niet zo een probleem om een protestsituatie nog eens op te rakelen.
Ik ben wel van mening dat protestsituaties dan misschien tot de praktijk van de dag horen maar de essentie van de regels is dat protesten moeten worden vermeden.
Als je fout zit, benadeel je veelal twee boten in de protestkamer, de uitwijkende en de gestrafte.
Strategisch intimideren en penalty's danwel protesten uitvechten is een spel op het scherp van de snede dat alleen in de context kan worden gezien van de geest van de regels, de ingesleten gebruiken in een veld en het belang in of van een wedstrijd.
Ik heb er dus ook geen moeite mee om die context te lezen op een forum.
John, ik ben het vanzelfsprekend met je eens dat schade voorkomen moet worden, sportiviteit de maatlat moet zijn en dat de steiger een prachtplek is voor dit soort discussies vlak na de wedstrijd. Helaas lag je naar ik meen op een andere steiger dus dat maakte het niet makkelijker.
Nou, zo zijn we het al met al naar het lijkt roerend eens.
Groeten,
Erik
Last edited by erikemma on Tue Oct 12, 2010 11:30 pm; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
erikemma

Items
|
Posted: Tue Oct 12, 2010 11:28 pm Post subject: |
|
|
Amici di DJ,
Het niveau heeft zo een 'up wash' te pakken dat je dat denk ik toch echt wel fout ziet.
Erik |
|
| Back to top |
|
 |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Wed Oct 13, 2010 6:41 am Post subject: |
|
|
Hey Eric,
Ik keek puur even naar het aantal deelnemende boten, 10 stuks voor een ONK leek me op het eerste zicht wat aan de magere kant + ik miste enkele bekende namen zoals Mentaquillibrium, Team van Piet en Twan, Joie de vivre, Jellyfish, Yes, etc etc. |
|
| Back to top |
|
 |
Stolio Site Admin

Items
|
Posted: Wed Oct 13, 2010 9:40 am Post subject: |
|
|
De Mentaquilibrium en Joie de Vivre waren er zondag bij en varen de Wintercup.
De NED524 met Piet,Twan en Jan ( ) heeft een sabatical maar kan er op elk moment terug bijkomen.
De verschillen in het pak zijn echt klein, dat blijkt ook uit de resultaten. Met slechte handling wordt er bijna niets meer verloren. Daarom willen we met de klasse trainingen inrichten dewelke de nadruk leggen op tuning en boatspeed.
Het idee groeit om op zaterdag 13/11 reeds met een aantal boten de mastsetting te vergelijken en dan enkele upwind legs te gaan varen. |
|
| Back to top |
|
 |
| |
|