| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Jot

Items
|
Posted: Wed Dec 19, 2007 9:05 pm Post subject: |
|
|
| Thomas @ Mentaquilibrium wrote: |
Alexander, wat je hier uitlegt vind ik heel interessant, maar ik heb het niet helemaal begrepen. Bedoel je het effect van wind shear op de romp? Of bedoel je dat de water stroming onder de romp asymmetrisch verloopt?
Het klopt in ieder geval dat de schijnbare windhoek over stuurboord een stuk kleiner is. |
Nee niet op de romp - in het zeil. Basis van dit verhaal is dat de wind harder waait naar mate dat je hoger bent (wrijving an der oppervlakte). Als er en versnelling is, dan heb je ook en draaiende wind naar rechts volgens de Coriolis kracht. Dus als je met het middenste gedeelte en AWA van 30° heb, dan is dat boven misschien 25° over stuurbord. Over bakboord dus 35° "boven". Dus in theorie heb je over bakboord meer twist nodig dan over stuurbord. Of - als het niet lukt (ik slag er ook niet in) dit verschill echt goed in de trim te pakken - ben je ok een boeg langzamer. Hoeft niet echt over stuurbord te zijn want misschien trim je juist goed voor deze boeg maar als je hetzelfde doet over bakboord ben je misschien over bakboord langzamer. Maar 1kn is heel veel.
Dit is ook de redenen warom laylines niet echt symmetrisch zijn. Of dat bijv. de windrichting niet echt precies tussen de twee boegen zit. Of dat de golven altijd op een boeg lastiger zijn dan op de andere (omdat je niet echt symmetische hoeken tegen de wind vaart).
Ik ben trouwens ook niet echt zeker of daadwerkelijk de Coriolis-kracht verantwoordelijk is voor de effect. Die is met name heel erg klein. Maar de wind draait ook altijd naar rechts langs de oever waar je ook en versnelling heeft. En op de zuidelijke halfrond blijkt de windsher ook keurig andersom te werken. En ik zie het altijd de kleine "top AWA" over stuurbord - dat is niet echt toevallig.
Ik ben de laatste NSR op een 40 voeter gevaren. Upwind was vreselijk. Wij hadden geen idee hoe wij snelheid konden maken. Daar was het bijna 1kn verschil. En het was ook over stuurbord dat het maar niet lukte... .
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Wed Dec 19, 2007 9:45 pm Post subject: |
|
|
Thomas, wellicht een idee om tijdens een training iemand achter jullie boot te laten varen en eventueel foto's te maken om te kijken of er een verschil te zien is in de stand van jullie zeilen of tuigage. Zo niet, dan lijkt de verklaring van Alexander de meest voor de hand liggende. Wij zullen volgende keer ook eens nauwkeuriger onze snelheid over BB en SB in de gaten houden.
Twan, mijn stuurman en ikzelf willen zondag nog even een stukje gaan varen, gewoon om het gevoel te behouden. Ik moet mijn andere bemanningsleden nog polsen, maar misschien is het een idee om met elkaar te varen en op basis van de opkomst te besluiten hoeveel j80's we nodig hebben en wie met wie gaat varen. Het lijkt me ook eens leuk om op andere boten mee te varen en hier van te leren. Graag komen we dan nog even langs Brouwershaven om de foto's te bekijken (of ik neem mijn laptop mee).
Leuke foto's van afgelopen zondag op: http://www.mentaquilibrium.be/wintercup071216.htm
Goed werk Mentaquilibrium, zo zie je maar de beste foto's maak je met een beetje afstand. Op basis van deze foto's melden we ons de volgende keer ook aan de steigerbar in plaats van te genieten van een heerlijk kopje koffie en warme chocolademelk in het altijd gezellige en vooral warme Le Bateau. |
|
| Back to top |
|
 |
Twan

Items
|
Posted: Thu Dec 20, 2007 11:54 am Post subject: |
|
|
Ja ik wil wel varen maar wij zullen niet verder komen dan droog zeilen.
de boot staat namelijk op de kant.
voor de foto's ben je natuurlijk van harte welkom.
klussen! en dan pas weer zeilen! |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Thu Dec 20, 2007 6:06 pm Post subject: |
|
|
| Twan wrote: |
de boot staat namelijk op de kant. |
Zijn nu alle bezig de onderwaterschepen schoon te maken??? Dan moet ik even de kraan regelen in PZ .
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Thu Dec 20, 2007 6:46 pm Post subject: |
|
|
| Quote: | | moet ik even de kraan regelen in PZ. |
Alexander, bel me even wanneer de kraan gereed staat. Ik ben bang dat ook het onderwaterschip van nJoy niet kan achterblijven bij al deze spontane walactiviteiten. |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Thu Dec 20, 2007 8:52 pm Post subject: |
|
|
| Kunnen we een gunstig prijsje regelen als we allen samen gaan kranen? |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Thu Dec 20, 2007 9:05 pm Post subject: |
|
|
Alexander en Coen, dank voor jullie input.
Heel goed idee om onze trim over BB en SB te vergelijken vanop afstand.
Mijn vraag naar iedereen: wie trimt er verschillend tussen BB en SB bij zeilen aan de wind?
Onze BB en SB trim is tot nu toe elkaars spiegelbeeld, maar misschien is dit niet de juiste aanpak?
Opmerking aan Admin: hoort deze discussie niet thuis in een andere topic? |
|
| Back to top |
|
 |
Twan

Items
|
Posted: Thu Dec 20, 2007 9:10 pm Post subject: |
|
|
Ik heb meerdere malen geprobeerd een kraan te regelen in pz.
maar het kwam er op neer dat het meer dan 100 euro per handeling ging kosten.
Als je in het weekend gekraant wil worden kun je het helemaal vergeten.
Op vrijdag er uit en op maandag er in!
Winterberging van Ast wil ons te gemoed komen met een kraan.
Zelfs op zondag!
15 euro per handeling. Het is ook mogelijk bij hun aan je onderwater schip te werken. Ze zijn vrij flexibel dus maak er geen misbruik van.
Het is voor hun echt een vrienden dienstje!
Jos van Ast
0111691227
(het kan even duren dit nr. staat door geschakeld naar een mobiele telefoon)
Twan
0623398008 |
|
| Back to top |
|
 |
Stolio Site Admin

Items
|
Posted: Fri Dec 21, 2007 1:17 pm Post subject: |
|
|
| Walther en Tom ik heb jullie posts over gootzeiltrim verplaatst naar het Speed is King gedeelte van het forum om de overzichtelijkheid te bewaren. |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Fri Dec 21, 2007 9:24 pm Post subject: |
|
|
Vaart iemand zondag a.s?
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Fri Dec 21, 2007 9:39 pm Post subject: |
|
|
Windfinder geeft 5 a 6 knots voor zondag. Maandag lijkt beter te worden met 11 knots. Stuurman en ikzelf zijn wel aan het kijken wanneer we gaan varen. We zoeken alleen nog een opstapper (Peter / Ron?). Wellicht heeft nog iemand zin om mee te varen.
Laat even weten of er zondag/maandag nog meer boten het water opgaan. Samen varen is wel zo gezellig en met de kerstdagen moeten we toch verplicht aan wal blijven
Coen |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Sat Dec 22, 2007 8:39 am Post subject: |
|
|
Ik heb zelfs geen bemanning maar kan zondag opstappen. Maandag begint kerst al (tenminste voor Duitsers ).
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Sat Dec 22, 2007 5:06 pm Post subject: |
|
|
Alexander,
wij gaan ivm de voorspelling van windfinder pas maandag het waterer op. We zijn op dit moment met drie personen en hebben nog 1 a 2 plaatsen vrij voor andere liefhebbers. We hebben een flinke Genua aan boord en hopen hiermee voldoende zeil te hebben voor de voorspelde 10 a 11 knopen.
We vertrekken maandag om 13.00 uur vanaf PZ. Iemand zin om mee te varen, laat het ons weten. Twan, laat je ons nog even weten of we vooraf of na afloop van deze tocht even langs mogen komen voor het ophalen van de foto's.
Voor alle andere j80 liefhebbers: Prettige kerstdagen en een mooi begin van het nieuwe jaar. Als het zeilen in 2008 net zo mooi wordt als de laatste maanden van 2007, dan is 2008 nu al een succes.
groet,
Coen |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Sat Dec 22, 2007 5:25 pm Post subject: |
|
|
| Coen wrote: | | We hebben een flinke Genua aan boord en hopen hiermee voldoende zeil te hebben voor de voorspelde 10 a 11 knopen. |
Doe maar niet (of alleen maar voor de lol). De genua mag je sowieso niet gebruiken tijdens de wedstrijden. Dus de trim verandeert - en je wordt er niet echt wijzer van voor het zeilen met de klassezeilen.
Prettige kerstdagen!
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Twan

Items
|
Posted: Sat Dec 22, 2007 10:13 pm Post subject: |
|
|
wij zijn maandag bezig aan de boot.
weet je de weg nog? het is bij ons thuis.
je (grijze) antifouling is ook in brouw.
tot dan! |
|
| Back to top |
|
 |
| |
|