| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Coen

Items
|
Posted: Mon Apr 21, 2008 6:39 am Post subject: Mooie zeildagen tijdens van Uden Reco |
|
|
Afgelopen 2 dagen fantastische zeildagen gehad. Meer dan voldoende wind, snelle starts, een mooie uitdagende baan en zondag als verrassing nog een heerlijk zonnetje.
Helaas waren de DJ, Menta, Jack en Jot een maatje te groot voor ons, maar we hebben de achterstand beperkt weten te houden en met het geplande intensieve trainingsprogramma voor de komende maanden komt alles weer goed. Wij hebben in ieder geval onze grenzen weer een stukje verder opgeschoven
Zaterdag nog kunnen nagenieten van de heerlijke vis en het bier dat werd uitgereikt (Harm nog bedankt voor het opvissen van ons bier). Zondag besloten om direct na de laatste finish door te varen naar onze thuishaven, maar ik reken erop dat het nog gezellig is geweest.
Nu de komende dagen gebruiken om te herstellen van alle pijntjes, pijnlijke spieren waarvan ik het bestaan niet meer wist en andere ongemakken.
nJoy |
|
| Back to top |
|
 |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Mon Apr 21, 2008 11:42 am Post subject: |
|
|
| Ook DJ en bemanning hebben zich goed geamuseerd. Enkel zaterdag was het balen vanwege een gescheurde genakker, waardoor we noodgedwongen moesten opgeven. Zondag echter heeft veel goedgemaakt. Wij moeten dringend trainen op het efficienter strijken van de genakker, hiermee hebben we in elke reeks veel verlies geleden. Proficiat aan alle andere teams, de afwezigen hadden ongelijk. |
|
| Back to top |
|
 |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Mon Apr 21, 2008 12:55 pm Post subject: |
|
|
| Wij hadden zondag nog wel een vervelende situatie in reeks 2, aan de bovenwindse boei. Jack beweerde dat we de boei tijdens de ronding geraakt hadden, en trok de protestvlag. Wijzelf waren echter ook zeker van onze zaak en hebben bijgevolg, in eer en geweten, geen penalty genomen. |
|
| Back to top |
|
 |
Walther

Items
|
Posted: Mon Apr 21, 2008 7:50 pm Post subject: Reaktie op incident DJ & Jack |
|
|
Het is zeker jullie recht om te volharden als je zeker bent van je zaak, maar ook Jack was zeker van haar zaak en vanuit onze positie kunnen we ons ook voorstellen dat het misschien niet door jullie gezien werd, jullie waren al intensief de genacker aan het hijsen en dan let je minder op wat er achter en naast je gebeurt. Wij zagen echter het grootzeil duidelijk de bovenboei doen ombuigen vandaar onze reaktie.
Iets waar ik meer moeite met had tijdens de wedstrijden (in algemene zin) is dat de Genacker pole te vroeg wordt gezet. Dit mag pas als je daadwerkelijk aan het hijsen bent. In een geval van hinderen of met een Jury in de buurt zal ik er dan ook zeker tegen (laten) optreden. Wees dus gewaarschuwd!!!
Jack |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Mon Apr 21, 2008 9:14 pm Post subject: |
|
|
Walther vroeg aan ons of wij iets hadden gezien. Maar ik herinner de situatie niet goed en wij waren zelfs bezig (onder meer NIET de boeien te raken want eer stond stroom en het was veraderlijk). Deze soort situaties zijn niet te voorkomen en zonder juryboot en getuigen niet te beslissen. Dus - zo goed als mogelijk eerlijk blijven varen (dit is geen verwijt naar welke kant ook).
Het "gennaker-pole" issue: Walther, je zei het tegen ons al een keer in de Grevelingencup. Maar dat was de enige keer dat wij daaadwerkelijk iets vroeg waren met de pole omdat wij problemen met de beslissing hadden. Volgens de regels mag de pole uit "in the proces of a normal continous hoist or flying or dropping...". Dus als je voor de boei al de tackline trekt mag het wel - maar dan moet je natuurlijk gewoon doorgaan. Maar het klopt - ik heb ook boten gezien, die de sprit al op de "oude" boeg buiten hadden. Ik had dit ook al en tijdje geleden willen opmerken maar het levert in onze situaties niet echt en voordeel op (omdat het nooit echt druk is aan de boei). Het is gewoon belangrijk dat idereen oplet. Hetzelfde gelt voor het strijken "The bowsprit has to retracted at the first reasonable opportunity after rounding the leeward mark". De bedoeling is dus niet dat je eerst lekker de zeilen trimt en dan naar de bowsprit kijkt - die moet gewoon weg. Ook dit deden wij ook als en echt geoefende bemanning natuurlijk zou zeggen het kan sneller. Maar er waren ook boten die nog bijna een rakje met bowsprit voeren.
Dus de regels: Het is zoals met alles in de klasse. Er is ook nog een boot geweest dat met non-konforme zeilen vaart en dit boot zou ook baat van en setje nieuwe snelle zeilen hebben . Dus wij willen nu nog niet streng naar de klasseregels kijken maar wel en proces beginnen, dat idereen uiteindelijk "correct" vaart. Ik wil gewoon geen boten "verlieren" die (nog) niet klaar zijn voor het 100% naleven van de klasseregels - teminste als het niet de allerbelangrijkste punten zijn. Misschien moeten wij deze punten wel meer in het forum an de orde stellen - dus ik vind het goed dat je deze opmerkingen maakt, Walther.
Dus het belangrijkste: Het Varen!
Wij heben natuurlijk genoten - niet alleen van de mooie resultaten maar ook van de strijd vooral met Jack. Het zijn toch alleen maar nog (minder dan) minuten tussen de (alle 5) boten. Misschien spijt het Walther nu dat hij de aparte start voor ons toch nog wist te regelen want wij kwamen duidelijk beter uit de startblokken in deze "alleen maar J/80" races. Dus - bedankt Walther!
Hoezo konden wij aan het langere eind trekken? Jack was volgens mij ietjse sneller aan de wind - maar het verschil was heel klein. Jullie waren gewoon beter in de tacks dus wij waren aan de wind continu onder druk. Mentaquilibrium kwam sneldheid aan de wind tekort (de oude fok?), DJ was volgens mij op gelijke hoogte of alleen maar weer ietsje langzamer dan wij. Het verschil was downwind. Wij konden stets weer voor de wind terugkomen van (meer of min ) alle blunders upwind of an de boeien. Hoezo was dat zo "makkelijk"? De J/80 is een van de "zware" sport(sprit)boten. Het is geen Melges of MaxFun, die in 15kn wind zoals zaterdag/zondag al lekker gaat planeren. Dus het gaat niet (veel) harder als je schijnbaren wind zoekt dus je moet "inkorten" en diep varen. Alles wat over de J/105 is geschreven (het staat ergens op de site) moet je gewoon op de J/80 toepassen. Diep varen - boot naar loef hellen (het voelt als een Laser) en de gennaker heel naar loef "roteren". En altijd blijven praten met de trimmer: Druk -> ok /geen druk - > kort oploefen druk zoeken. Je bespart heel veel weg.
Walther zei dat hij dan gewoon de druk kwijt was. Het kan een vraag van de gennaker zijn. Dus voor de vergelijking: SMG is 6,88 m (breedte op 1/2 hoogte) voor de Gennaker die wij gebruikten. Dit maat is belangrijk omdat een gennaker die in het midden breed is goed "roteert". Maar ik denk dat de gewone North gennaker dit ook zou kunnen? De gennakers van Mentaquilibrium en enjoy zijn waarschijnlik niet echt "downwind-optimized".
Als iemand geinteressert is zou ik een soort "downwind-clinic" voorstellen. Wij gaan naar een of twee boten (dat kan bijv Jot en enjoy op het Haringvliet of Menta en DJ op de Oosterschelde zijn) en nemen enkele gennakers mee. Dan gaan wij het gewoon proberen met verschillende zeilen. Dus wie doet mee? Wij kunnen samen allemaal beter leren varen.
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Walther

Items
|
Posted: Tue Apr 22, 2008 6:41 am Post subject: de spijker op zijn kop |
|
|
Alexander zijn opmerking is natuurlijk de spijker op zijn kop, waar het om gaat is in de 1e plaats zeilen! Zaterdagmiddag ging het bij ons als vanzelf, ik had snelheid over en kon goed schakelen, zondag daaraantegen miste ik snelheid en hoogte (mijn fok stond had ik ingesteld met meer twist?). het ene rak ging lekker het andere niet, diep voordewind liep ook niet zo makkelijk als de dag ervoor en als ik dacht dat we relatief hard voor de wind gingen haalde Jot ons op de laatste meters gewoon in. Kortom het was een heerlijk weekend waar ik erwel 30/jaar van zou willen hebben.
Jack |
|
| Back to top |
|
 |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Tue Apr 22, 2008 8:14 am Post subject: |
|
|
| DJ miste zaterdag 2 handen en enkele kilo's op de hoge kant. We hadden ook heel veel spaghettis in de schoten en andere onverwachte probleempjes. Het strijken van de genakker liep heel het weekend fout, een "genakker-strijk" clinic is hoogst nodig. Ook het aankomen aan de benedenton onder genakker was niet goed, we kwamen steeds op de verkeerde plaats uit, waardoor we op het laatste nippertje nog (ongepland) moesten gijpen, of andere kamikaze toestanden moesten uithalen. Zondag gingen we aan de wind iets beter dan zaterdag. |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Tue Apr 22, 2008 2:23 pm Post subject: |
|
|
Walther: Je heb altijd meer twist in de fok dan wij. Ik ben met afnemende wind naar minder twist gegaan (al zaterdag) en zondag ging het ook beter. Jullie hadden zondag enkele kilo's minder (?) - dat scheelt ook.
Tom: Het was ook voor ons soms moelijk goed naar de benedenton te varen. De wind kwam dichter bij Hellevortsluis verraderlijk uit de noordelijke kant en was mooi hard dus je had de neiging te lang daar te blijven varen. Dan "cross" je de Haringvliet en de wind draait... .
Ik zou het mooi vinden als wij eens samen het gennakeren optimeren. Dus ik plaats een thread in "Trainingen".
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Tue Apr 22, 2008 3:07 pm Post subject: |
|
|
Ondanks de interessante dicussies ben ik blij dat iedereen aangeeft dat we met vijf J80 boten 2 fantastische zeildagen hebben gehad.
Zelf zeil ik nu pas 6 jaar (waarvan 4 jaar een toerbak) en ben enthousiast geraakt voor wedstrijdvaren door de leuke en sportieve wedstrijden tijdens de Grevelingencup. Ik hoop dat we dit enthousiasme binnen de J80 club kunnen vasthouden en voorzichtig zijn met te snel en te veel te verwijzen naar alle regels en subregels. Zo heb ik ook een aantal boten gezien zonder buitenboord motor en ik geeft eerlijk toe dat wij afgelopen weekeinde geen anker aan boord hadden ...... but who cares. Laten we een aantal jaren de tijd nemen om de puntjes op de i te zetten binnen onze J80 klasse maar vooral proberen dit enthousiasme vast te houden.
Onze boot is door de vorige eigenaar afgestemd op varen binnen de ORC en daarom hebben we een extra paar genua rails en beschikken we, naast 2 HA, over 2 genua's. Ook ons Grootzeil is niet conform de J80 klasse, maar ziet er nog veel super uit en gezien de prijs van een nieuw setje zeilen ben ik bang dat we nog wel even op deze manier blijf doorvaren.
Wel ben ik een groot voorstander van veel met elkaar varen en veel van elkaar leren, want hoe beter we als totale J80 groep leren varen, hoe beter het niveau van het afzonderlijke individu zal stijgen. Binnen de tenniswereld - waar ik eigenlijk vandaan kom - zie je dat er vaak een aantal spelers tegelijkertijd boven komen drijven die veel samen gespeeld en getraind hebben.
Daarom doe ik graag mee met Genakker-, Grootzeil-, Downwind-, Upwindtrainingen en wat we nog meer kunnen verzinnen aangezien onze conclusie van het afgelopen weekeinde is dat we meer tijd moeten investeren in de gezamelijke handling van de boot. Meer routine opbouwen kan alleen door samen te varen en door aanwijzingen te krijgen van deskundigen. De nJoy staat voor wat betreft de Haringvliet hiervoor beschikbaar en graag rijden wij naar de Oosterschelde en de Grevelingen om bij anderen op te stappen.
groet,
Coen
ps de pole niet te vroeg zetten en op tijd weghalen lijkt me vanuit een veiligheidsoogpunt een zeer terechte opmerking. |
|
| Back to top |
|
 |
Stolio Site Admin

Items
|
Posted: Tue Apr 22, 2008 9:05 pm Post subject: |
|
|
Het was echt een schitterend evenement! Grote proficiat aan alle deelnemers. We waren met een beperkter veld maar er werd zeer competitief gevaren! Wij zijn maandag na een stralende zeildag goed in Wemeldinge geraakt waar we naar goede Mentaquilibrium traditie Maredsous uit de kelk met dubbele portie bitterballen met mosterd hebben geconsumeerd.
- Wie mooie foto's heeft mag ze mij altijd doormailen en dan zet ik ze op de website.
- Wie voelt zich geroepen om een mooi wedstrijdverslag te maken om de herinneringen aan dit weekend te vereeuwigen?
- Over de buitenboordmotor. Ik vermoed dat iedereen zijn motor aan boord had want ik heb niemand de haven zien uitzeilen. Voor alle duidelijkheid: de motor mag binnen worden geplaatst achter de achterste kajuitwand.
- over de spriet: enkele jaren geleden was er nog zo'n belachelijke regel dat je de spriet slechts mocht uittrekken/terug moest intrekken na het passeren of net voor het passeren van een ficitieve loodlijn tussen de upwind en downwind boei. Deze regel hebben ze er om begrijpelijke redenen vervangen door een redelijkheidscriterium.
Dit betekent dat er eigenlijk geen vast tijdstip op staat. Het enige doel van die regel is dat de spriet niet wordt gebruikt om een overlap die er niet is te creeeren of bij een bakboord/stuurbord situatie de spriet opeens uit te trekken opdat de andere je net niet kan kruisen of bij de benedenwindse ton een andere boot te beletten van op te loeven... Dus voor mijn part mag iemand gans het voordewindse rak met zijn spriet zeilen zolang de spriet geen invloed heeft op de toepassing van bepaalde regels.
- over de gestrengheid ivm de klasseregels. Mijn visie is dat de regels wel moeten worden nageleefd maar dat een zeker gedoogbeleid moet kunnen zolang dit het het doel van de regels niet aantast, zijnde dat iedereen minstens met gelijke wapens kan strijden. Het perfecte voorbeeld is het grootzeil van Enjoy, zolang Enjoy geen voordeel haalt uit zijn grootzeil dat de filosofie van de regeles aantast dan stoort het eigenlijk niet. Ik denk dat we toch merken dat de klasseconforme J80's ook de snelste zijn.
Het moet gezellig blijven en er moet ruimte zijn voor zulke interpretaties. Ik zou wel niet fijn vinden als Coen morgen een nieuw kevlar grootzeil zou kopen, dat zou jammer zijn. Het is een kwestie van interpretatie en door de regels echt te gebruiken waarvoor ze werden opgesteld, zijnde met gelijke boten varen zodat iedereen een eerlijke kans heeft om vooraan te varen, houden we de boel gezellig!
Ik hoop dat vooral de filosofie van mijn betoog hier wordt onthouden en dat er geen discussie op gang komt over de kleine details van mijn casuïstiek.
Nog een ding: Gefeliciteerd aan:
- Jot! Jullie waren razend efficiënt: snel, behoudzaam en nauwkeurig.
- Jack was vooral zaterdag sterk en heeft wederom getoond dat hij een razendsnelle boot heeft.
- DJ schudde altijd een mooie start uit zijn mouw, vanaf de pin over stuurboord voor het veld passeren! Even mooi als frustrerend!
- Enjoy heeft zaterdag een mooie 2e plaats gevaren dankzij een mooie navigatiezet om helemaal links te varen richting Hellevoetsluis.
Hopelijk zal het enthousiasme van dit evenement iedereen warm maken voor het J Club weekend in juni waar we allen gaan proberen om nog beter te varen en nog meer volgens de klasseregels!  |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Thu Apr 24, 2008 1:13 pm Post subject: |
|
|
| Stolio wrote: |
- Wie voelt zich geroepen om een mooi wedstrijdverslag te maken om de herinneringen aan dit weekend te vereeuwigen?
|
De duitse klasseorganisatie heeft een simple regel: De 3de van een wedstrijd schrijvt een verslag . Gaan wij ook aan zo'n traditie beginnen?
Alex |
|
| Back to top |
|
 |
Stolio Site Admin

Items
|
Posted: Sun Apr 27, 2008 10:07 am Post subject: |
|
|
Ik vind dat wel een goed idee.