J80 klassevereniging Forum IndexJ80 klassevereniging
Welkom op het J80 forum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in            Calendar

COMPULSORY UPGRADE!!! Please request for an upgrade NOW! 32+ Pre-installed Modifications! 3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

9th December 2012 - CreateForum: All servers are upgraded to run using SSD drive. Click Here to report problems!

Tuning deelnemers J80 Worlds Kiel

Post new topic   Reply to topic    J80 klassevereniging Forum Index -> Speed is King
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Coen

:

Items

PostPosted: Sun Jul 20, 2008 6:19 pm    Post subject: Tuning deelnemers J80 Worlds Kiel Reply with quote

Bij het bekijken van de (mooie) foto's van de J80worlds via http://www.j80-worlds.de/ zag ik een aantal kleine aanpassingen die ik zeker ga proberen:

Ik heb getracht om deze (nieuwe) aanpassingen in beeld te brengen en hopelijk roept het bij jullie ook reacties en/of ideeen op:

Ik zie veel boten met een bandje op de preekstoel. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de Spischoot meedraait tijdens het oprollen van de fok.

Dit lijkt mij een Carbon boegspriet - mag dit?

Het valt me op dat niemand de barberhauls gebruikt

Dit extra blokje voor de rolfok heb ik nog niet eerder gezien.

Deze ken ik nog niet - ook niet in deze variant:

Ik twijfelde zelf nog over het gebruik van dit blokje maar aangezien iedereen het gebruik ben ik nu om. Ook valt me op dat bijna niemand de tacklijn ruimte geeft, maar strak aan de boegspriet houden.

Moeilijk te zien maar volgens mij wordt de outhaul wee aan de giek bevestigd ipv direct aan het grootzeil - voordeel: geen idee.

Tenslotte zie ik een aantal keren een knoop met lus zitten in de fokkeval (denk ik). Waar zou dit toe dienen (en hoe krijg je de knoop er weer uit).
Back to top
View user's profile Send private message
Stolio
Site Admin

:

Items

PostPosted: Mon Jul 21, 2008 5:19 pm    Post subject: Reply with quote

Hello Coen

Prachtige foto-reportage. Hier zijn de antwoorden.

- Dat lijntje aan de preekstoel zorgt ervoor dat de spischoot niet blijft haken aan de prrekstoel of rolfok. We hebben dat ook gezien een aangebracht want we hadden dat probleem soms.

- alle sprieten zijn in carbon alleen worden ze nu doorzichtig gelakt ipv wit om een meer racy look te geven.

- Bij een upwind-downwind heb je ze eigenlijk niet nodig want je vaart toch vrij diepe hoeken.

- dat katrolletje voor de rolfok lijkt me nutteloos en dus overboedig gewicht

- blok voor cross sheeting van de fokkeschoot: de eerste variant is gewoon een blok op een padeye van Gibb. De tweede variant is voor de J80's met een T track voor grote genua, deze bevestigen dat blok gewoon aan een slider op die T track. Wij doen dit laatste maar met een dyneema strap naar de scepter om de zijdelingse kracht op die slider op te vangen.

- blokje op de spriet vind ik persoonlijk nuttig want de krachten zijn er aanzienlijk.

- Door de outhaul door het grotzeil te sturen en dan naar de giek kan je 2x meer kracht uitoefenen wat goed kan zijn bij harde wind. Bij lichte wind stropt het en gaat je outhaul niet vlot genoeg naar buiten.

- het lusje op de fokkeval dient om meer kracht op de val te kunnen zetten. Je gaat met de val door het metalen oog, dan door die lus en dan weer door het oog. Dit dateert uit de tijd dat je geen blok mocht gebruiken om de val naar de winch te leiden voor extra valspanning.

Zeer goed gezien allemaal. Ik ben benieuwd als we in PZ zullen zijn om te zien welke aanpassingen je zal hebben gedaan Coen!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Walther

:

Items

PostPosted: Sun Jul 27, 2008 6:01 pm    Post subject: aanpassingen op het Wk Reply with quote

Hele mooie fotoreportage, ik kan hem nog aanvullen met: een elastiek om de boom naar binnen te halen (is bovendien veel veiliger na de boeironding), overloop 1 x extra vertraagd, grootschoot met fijntrimafstelling, een blok op de SB onderwant om de spival vanuit de kuip te kunnen hijsen, staaldraad van bijvoorbeeld neerhouder vervangen door Dyneema etc. Overigens vragen wij ons bij enkele zaken wel af in hoeverre de klasseregels dit nu wel of niet toelaten. We willen deze vragen dus graag nog eens aan hogerhand voorleggen opdat de J80 wel een eenheidsklasse blijft.
Back to top
Jot

:

Items

PostPosted: Sun Aug 03, 2008 8:10 am    Post subject: Re: aanpassingen op het Wk Reply with quote

Walther wrote:
Overigens vragen wij ons bij enkele zaken wel af in hoeverre de klasseregels dit nu wel of niet toelaten.

Ik heb nog een Duitser (die niet op de WK was) ontmoet tijdens onze tocht in Denemarken en hij was ook heel verbaast dat dingen zoals "sprit-elastiek" en extra-vertraging in overloop en grootschot mogen. Of mogen ze eigenlijk niet??

Alexander
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Walther

:

Items

PostPosted: Sun Aug 03, 2008 8:27 am    Post subject: Over wat nu wel en wat nu niet mag Reply with quote

Alexander,

Ik denk dat het goed is dat er duidelijkheid komt, het is daarom zinvol om deze vragen zeker in combinatie met de mooie foto's voor te leggen aan de internationale Klasseorganisatie en aan de ISAF, immers is de laatste diegene die ons controleerd op de naleving van onze eigen regel. Kortom we zouden een document namens onze eigen klasseorganisatie moeten opstellen welke we versturen. Als je nog ideeën over de inhoud of foto's nodig hebt, laat het me maar weten.

Walther
Back to top
Stolio
Site Admin

:

Items

PostPosted: Mon Aug 04, 2008 7:36 am    Post subject: Reply with quote

De klasseregels zijn hieromtrent duidelijk:

Rule C.8.5.a.i: Maximum vertraging op grootschoot is 6 op 1 en een fine tune van eender welke vertraging mag toegevoegd worden.

Rule C.8.5.vi: Maximum vertraging van de overloop is 3 op 1.

Over de elastiek aan de boegspriet wordt niets expliciet vermeld, dus ik zou het tot expliciet vermelding van het tegendeel gewoon toepassen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tom BEL345

:

Items

PostPosted: Wed Aug 27, 2008 8:54 am    Post subject: Reply with quote

Hoe groot moet het blokje op de boegspriet zijn? Remmend of niet?
Back to top
Twan

:

Items

PostPosted: Mon Sep 08, 2008 5:57 am    Post subject: Reply with quote

Ik heb even snel de klasse regels door gebladerd, maar ik kan niks vinden over dit blokje. Er varen ook boten zonder blokje. Op de duitse boot die ik gekocht heb zit een heel ander blokje waar een deel van afgezaagt is Smile
Ik vaar nu zonder blokje.

ik hoop dat dit een deel van je antwoord is.

gr
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger

Post new topic   Reply to topic    J80 klassevereniging Forum Index -> Speed is King All times are GMT
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
J80 klassevereniging topic RSS feed