| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Jot

Items
|
Posted: Sun Oct 05, 2008 9:09 pm Post subject: |
|
|
JOT is deze winter niet van de partij. Ik heb gewoon niemand die 5 wedstrijden bemannt. En dat grapje van MPZ over het tarief als je niet 5 keer meedoet vond ik wat ongepast.
Twan: Noem het gewoon TOJ. Als je dan zo hardt achteruit ga als ik vooruit is het maar goed .
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
erikemma

Items
|
Posted: Sun Oct 05, 2008 10:07 pm Post subject: lekker tochtje |
|
|
We zijn aangekomen! Na een wat onstuimige reis; zaterdag niet meer dan 8 graden en zondag >20 mm regen, 1000 m3 buiswater en zuidwestenwind windkracht 9 pal tegen op het noordelijk volkerak (dit stuk heet niet geheel ten onrechte Hellegat).
Enfin, het is duidelijk. De zomer is voorbij en de de winterwedstrijden gaan beginnen.
A propos Alexander, waarom zet je geen bemannings-advertentie op de site? Nav jouw nu al legendarische aanwezigheid op de Hiswa, lijkt mij er voldoende bodem om een bemanning te ronselen.
Groeten
Erik |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 9:02 am Post subject: |
|
|
Windkracht 9???? Oeps, dat had ik niet gedurft.
Naturlijk had ik kunnen rondkijken. Maar het is gewoon zo: je moet toch wat vertrouwen in de mensen hebben dat ze ECHT komen varen. Ik had de laatste winter en bemanning van 5 die allemaal echt wilden meedoen. Dus vooraf mooi geregeld. En dan? Ik was toch de hele week voor de wedstrijd bezig vervang to organiseren. Ik had die ene Riener een mailtje gestuurd. Hij vond het niet eens nodig "nee" te zeggen. Doe ik niet meer. Ik schuif niemand het boot onder de kont. En als het niet lukt nog eens 1000 € an MPZ betalen of bedelen of het goedkoper kan? Nee dus.
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 9:49 am Post subject: |
|
|
| Alexander, het is toch spijtig dat jullie er niet bijzijn. DJ heeft in principe 4 vaste mensen, en 1 vliegende keeper. Maar het blijft toch iedere keer weer een strijd om met 4 man te zijn. In de zomer is het voor ons ook steeds moeilijker dan in de winter. |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 10:15 am Post subject: |
|
|
Alexander, ik begrijp het probleem want zelfs met een vast team lukte het mij niet altijd om voldoende bemanning te krijgen. Voor de winter lijkt dit gelukkig geen probleem te zijn, ook omdat de wedstrijden alleen op zondag zijn.
Ik vind het heel spijtig dat je hiervoor moet kiezen en ik stel voor dat we vanuit de klassevereniging (dus niet vanuit een enkele boot) de wedstrijdleiding en MPZ vragen om de naleving van de 5 wedstrijdenregel in dit geval te versoepelen. Eerlijk gezegd ben ik ook niet helemaal blij met deze regel omdat het je kan dwingen om te varen bij windkracht >6 terwijl je hier zelf niet aan toe hoeft te zijn. Aan wal blijven heet dan goed zeemansschap (Erik, vertel nog eens verder over windkracht negen op het Volkerak, aangezien de Haringvliet winterwedstrijden gisteren niet door gingen!)
Coen |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 12:12 pm Post subject: |
|
|
Coen: Voor alle duideljikheid: Ik ben vrijwel zeker dat je geen probleem met MPZ heeft als je vanwege overmacht niet meedoet ook al een wedstrijd wordt gestart. Niemand kan je dwingen als je het te gevaarlijk vind. Verder leert ervaring dat ze tenminste in de winter boven 25kn of zo niet meer starten. Ze hebben ook een hoop problemen als iemand langskomt die zegt hij schade is opgelopen omdat die regeling "hem naar de start dwingt". Met de reservedag nu is de kans nog kleiner (want er is een alternative).
Maar ik wist al van begin dat ik alleen maar (en dat zelfs "misschien") 2 of 3 wedstrijden zou kunnen varen. MPZ wil voorkomen dat mensen onder het dak van de Grevelingencup lekker en winterligplaats regelen. Dat is ook goed te begrijpen - ze zijn gewoon een commerciele haven. Maar ik wil ook gewoon en serieuze antwoord over een soort wintertarief hebben en niet dit flauwekul.
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 5:56 pm Post subject: |
|
|
Twan, je had toch nog boeien nodig. Deze lag zomaar in het water:
 |
|
| Back to top |
|
 |
erikemma

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 7:07 pm Post subject: Bft 9 |
|
|
Hi Coen,
Hoe je dat doet met windkracht 9 en twee kleine kinderen aan boord, vetrekkende van de lagerwal in het Hellegat?
Zeilen hijsklaar maken, onderlijkstrekker verlengen met een lijntje als reeflijn. Koffiemolen aantrekken, gewicht (=vrouw) naar achteren en pruttelen maar. Eerst de tank nog tjokvol stoppen om lucht/schuim happen door de motor t.g.v. de woeste golven te voorkomen. Zeilen vooral niet hijsen.
Hoofdzaak is veiligheid door z.s.m. op de hoger wal te komen om de volgende redenen:
- minder golven
- in het geval het misgaat heb je en tijd om de hups te hijsen en
- een fijne koers om terug te gaan
- laatste reden is om hetzelfde te doen is als hiervoor maar dan uit vrije keuze omdat bv kinderen bang zijn.
(Waren ze overigens niet; hoe meer het stampte en gierde, hoe beter ze het vonden; “ papa, tu est echt cool”. Aan hun taal, dapperheid alsmede hun opmerkelijk zuivere observatievermogen valt af te lezen dat dit zonder enige vorm van twijfel internationaal erkende, onvervaarde topzeilers worden!)
Gemiddelde snelheid door het water aan de lagerwal was niet meer dan 2,5 knopen en op de GPS 1,1 knoop. Koers was iets minder dan de windrichting om over bakboord te blijven hangen omdat anders de motor alleen maar lucht hapt. Dus heb je ook een iets meer dan gemiddelde drift component tgv de bft 9 en de koers, hetgeen dit verschil van >1 knoop verklaart op niet stromend water. Af en toe de fok gezet voor de stabiliteit maar over het algemeen was dit geen succes omdat de scepterpalen dan in het water stonden en de drift toenam, wat haaks stond op de hoofdzaak van veiligheid . Max speed op fok alleen was 6,7 knots (laatse ruime windse stukje)!
Het is resultaat is uiteindelijk een goed gevoel en een blauw oog.
Een blauw oog doordat de wind striemend in mijn gezicht kwam en de regendruppels als hagelstenen insloeg op de tere huid rond mijn ogen, als werden ze gekogelstraald!
Een goed gevoel omdat het daarna het best wel fijn is om Twan te zien en halve liters enzo te kunnen drinken onder plezant gemurmel over genoeglijke zaken zoals zeilen, boten en vrolijk gestoorde lieden die daarmede samengaan.
Erik
Last edited by erikemma on Mon Oct 06, 2008 7:33 pm; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 7:20 pm Post subject: |
|
|
Hoi Erik,
een tocht om trots op te zijn, zeker omdat je kinderen getuige zijn geweest van daadkrachtig en doortastend optreden van hun vader. Iets waar je nog zeker de komende jaren plezier van zult hebben.
Zeker op het moment dat je kinderen in de puberteit komen zul je deze ervaring nog goed kunnen gebruiken om toch een positief vaderimago te blijven behouden - en helaas moet ik hier uit eigen ervaring spreken.
Mijn tocht vandaag van BRU naar MPZ was eigenlijk vergelijkbaar. Ook wij kozen ervoor om de zeilen niet te hijsen en op dit moment dat een vissersboot voorbij kwam brachten we inderdaad alle ballast - nee mijn vrouw was niet aanwezig, daarom moest ik dit zelf doen - naar achteren om de motor in het water te houden. Van drift hebben we niet heel veel last gehad, maar des te meer van het zonnetje en het ontbreken van wind. We waren namelijk de zonnebrand vergeten mee te nemen.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is op de foto de achterste boot de Jippy-J (met een J80 huik?). Komende winter liggen we gezellig bij elkaar en vanzelfsprekend mag je nog een aantal keren vertellen over jullie barre en moedige tocht naar MPZ. We kijken er alweer naar uit om zondag met de J80 club op stap te gaan.
Coen |
|
| Back to top |
|
 |
erikemma

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 7:40 pm Post subject: |
|
|
Coen,
Ik heb naaar aanleiding van jouw zuivere reactie, mijn inzending nog preciezer gemaakt en de drift uitvergoot om het vaderimago preventief op te vijzelen. Dank voor de tip! |
|
| Back to top |
|
 |
erikemma

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 7:46 pm Post subject: |
|
|
| a propos, Boot op foto is inderdaad de Jippie J |
|
| Back to top |
|
 |
erikemma

Items
|
Posted: Mon Oct 06, 2008 8:00 pm Post subject: |
|
|
Coen,
Heb je geen koelbox blauw kleur op de steiger gezien?///
in de donker gisteren was niks de finden.....
Tot zondag
Emmanuelle |
|
| Back to top |
|
 |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Wed Oct 08, 2008 9:50 am Post subject: |
|
|
Nog even een reaktie van de organisatie:
op zondagmorgen un je je tussen 08.30 - 9.30 aanmelden en je inschrijfgeld betalen.
Palaver om 09.30 uur
Eerste start 10.30 uur
ps (Alexander): ik kan je wel vertellen dat MPZ dan nog een van de meest flexibele marinas is van Zeeland. Zij durven nog wel eens enkele dagen ligplaats kwijtschelden. Ook heb ik in juni kosteloos op de ligplaats van mijn pa mogen liggen, zo een regeling was bijvoorbeeld onbespreekbaar in Colijnsplaat! |
|
| Back to top |
|
 |
Twan

Items
|
Posted: Wed Oct 08, 2008 3:53 pm Post subject: |
|
|
De eerste start had ik zo 123 nog niet kunnen vinden. Bedankt!
We hebben een compleet new team. En gaan voor de eerste te keer varen samen. WE HEBBEN ER ZIN IN!!!  |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Wed Oct 08, 2008 6:42 pm Post subject: |
|
|
Omdat blijkbaar iedereen hier leest:
Wie is er voor het openingsdiner? Ik zie DJ, zelfs zou ik ook langskomen....en verder??
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
| |
|