J80 klassevereniging Forum IndexJ80 klassevereniging
Welkom op het J80 forum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in            Calendar

NEWS:
Target speeds

Post new topic   Reply to topic    J80 klassevereniging Forum Index -> Speed is King
View previous topic :: View next topic  
Author Message
erikemma

:

Items

PostPosted: Sat May 02, 2009 4:29 pm    Post subject: Target speeds Reply with quote

Hallo allemaal,

Ik raak het behoorlijk beu om niet met de juiste snelheid en hoogte te varen. Heeft iemand ooit uitgewerkt een mooie target speed tabel gemaakt die hij wil delen? Vooral upwind zou mij dat kunnen helpen een houvast te creeren.

Dank alvast,

Erik
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Joris

:

Items

PostPosted: Mon May 04, 2009 8:20 am    Post subject: Reply with quote

Erik
Hier vind je een polar plot

en de resultaten van het bijhorende velocity prediction program (IMS en ORC)
http://people.mech.kuleuven.be/~jwalraev/zeilen/J80-VPP.xls
Dit zijn natuurlijk slechts richtlijnen en de snelheidsmeter aan boord moet goed gekalibreerd zijn.
Veel plezier ermee.
Back to top
View user's profile Send private message
erikemma

:

Items

PostPosted: Mon May 04, 2009 8:55 pm    Post subject: Reply with quote

Joris bedankt!

Het leven als stuurman is al zo eenzaam en onzeker en als je het gevoel niet geheel hebt, moeten de richtlijnen houvast bieden.

Ik was zelf ook al een beetje aan het puzzelen geslagen op een printje van een diagram maar de tabel is een waar genoegen! Print ik in samenvatting uit en plak hem ergens bij het log op op de boot ter ondersteuning van het moreel.

De benodigde calibratie aan het log vergt nog een dagje prutsen maar gaat wel lukken.

Ik heb tijdens de vur op onze log vaak downwind snelheden beneden de 4 kts gezien, stuurde waarschijnlijk dus veel te laag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    J80 klassevereniging Forum Index -> Speed is King All times are GMT
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
J80 klassevereniging topic RSS feed