| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Tom BEL345

Items
|
Posted: Sun Nov 25, 2007 5:00 pm Post subject: Naar Kiel |
|
|
Het DJ team is eigenlijk ook wel geinteresseerd om naar het WK in Kiel te gaan, doch we zitten nog met een heleboel (praktische) vragen en onzekerheden:
1) We moeten allemaal onze verlof regeling rondkrijgen
2) Hoe de boot naar Kiel krijgen: trailer huren/kopen, of een gezamelijk transport per vrachtwagen organiseren, of huren we een J-80 ter plaatste?
3) Aan welke administratieve verplichtingen moeten we voldoen (zeilvergunningen, dokterattesten, verzekeringen, etc)?
4) De zeilen en de boot: deze moeten waarschijnlijk nog wel een keer nauwkeurig nagemeten worden om onaangename verrassingen te voorkomen
Kortom een hele waslijst. Misschien moeten we begin volgend jaar eens samenzitten met alle geinteresseerde teams.
Groeten,
Tom DJ |
|
| Back to top |
|
 |
Stolio Site Admin

Items
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 10:04 am Post subject: |
|
|
Er komt veel bij kijken maar als je een lijstje maakt en punt per punt afhandeld is het zeker te doen.
1. Verlof is uiteraard heel belangrijk maar daar kan ik je niet bij helpen.
2. Vervoer is de grootste praktische drempel. Ik heb vorig jaar heel hard gezocht naar een trailer en heb nergens iets geschikt kunnen vinden. Een boot ter plekke huren kostte vorig jaar 2000€. Transport is dus een heel belangrijk werkpunt.
3. Doktersattest is gewoon een schriftelijk bewijs van je huisarts dat hij je heeft onderzocht en fit heedt bevonden voor deelname. Verzekeing heb je al hoop ik! Ik heb me daar lid moeten maken van de FFV want daar zit ook nog een persoonlijke verzekering bij.
4. Je zeilen worden daar gemeten maar je kan ze inderdaad best hier eens meten of kijk eens op je ORC meetbrief voor de afmetingen. Ook je zeilnummer moet overeenkomen met je rompnummer. Je moet ook zeker zijn dat je boot volledig klasseconform is ivm met diameter van de schoten en vallen, aantal blokken, ....
5. Een logementforule vinden.
6. De crew is heel belangrijk. Hou er rekening mee dat je heel het evenement met hetzelfde aantal crew moet varen.
Een meeting hierover is inderdaad een goed idee. Vooral als iedereen al een beetje nadenkt over praktische oplossingen. |
|
| Back to top |
|
 |
Walther

Items
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 1:52 pm Post subject: |
|
|
Veel van de formaliteiten zouden vooraf getackled kunnen worden als we over een klasse orgainisatie en een klasse meter zouden beschikken. Daarmee voorkom je bovendien veel wachttijd welke je beter op het water in Kiel kunt gebruiken. Begin in elk geval vooraf met de klasseregels goed te lezen. Uit deze regels kun je veel halen wat wel en niet kan mbt de uitrusting.
Wat je verzekering betreft als die een WA dekking heeft van meer dan 1,5 miljoen euro kun je de medische keuringskosten achterwege laten.
Walther |
|
| Back to top |
|
 |
Twan

Items
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 8:29 pm Post subject: |
|
|
Het lijkt me een leuk idee om eens bij elkaar te gaan zitten.
Zowel Walther als Stolio hebben hier ervaring mee.
Kunnen we iets organiseren? mits ieder team zijn huiswerk vooraf doet.
Ik heb ook gehoort dat de Jot wel oren had naar het WK.
Stolio kwam met het idee om een dorp te stichten in Kiel nog even en het gaat lukken!  |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Tue Nov 27, 2007 7:55 pm Post subject: WK |
|
|
Het lijkt mij helemaal niet zo moelijk.
Zoals Walther zegt: Als wij serieus met de klasse bezig worden moeten wij de boten sowieso meten. Dan heb je het niet allen over maten maar ook over (inmiddels an je boot misschien veranderte) afwerkingen en material.
Dus: Kijk in de klasseregels (bijv via www.j80.org). In principe "kloppen" de boten. Volgens de Duitse klassevoorzitter zijn boten vaak iets te licht, dat wordt gecorrigeerd. Te zwar is jammer maar da kan je ook derde op en WK worden. ("Needles en Pins" de beste Duitse boot is 40kg te zwaar). Het zijn details: Blokken mogen alleen zo als ooit van J op de boten neergezet. Het is en "closed class" dus alles wat niet is toegestaan is verboden.
Voorbeelden: Blokken en lier op backbord van "Jot" mogen niet (gebruikt worden). Uitgebouwd achterstag van Jiffy is zeker ook niet konform. Grootzeil mag alleen "woven polyester" zijn - dus geen laminaat.
Voor zeilmaten kan je de ORC meting met de klasseregels vergelijken. Het zou ook nu al interessant zijn wie met klasseconforme zeilen vaart en wie grotere of kleinere zeilen gebruikt.
En klassemeter kan dit alles in de gaten houden. Misschien moeten vooral de oudere boten die ook voor ORC wedstrijden zijn geoptimeerd veranderd worden. Maar - dat hoeft vroeger of later ook voor "onze" klassewedstrijden in Nederland.
Verder moet je de uitrustingseisen voldoen. Het meest zinloze onderdeel is het marifoon. Je kan wel en handmarifon gebruiken (zoals wij) maar omdat in Nederland handmarifoons alleen voor binnen zijn en in Duitsland alleen voor buiten - je mag het binnenmarifoon op de Kieler Förde niet gebruiken. Nou ja - het is 200 EUR en dan kunnen wij ook tijdens de trainingen beter communiceren .
Voor de klasseregels ook belangrijk: Weight limit is 338.6 kg. Dus kijk al naar sonjabakkeren.nl (of het tegendeel).
Verder: Transport. Dat is een belanrijke punt. Walther weet iets over vervoer van en J/80. Ik mis bijv ook de trailer. Wie heeft er een? Kunnen wij op en gegeven moment en "vervoersplan" maken met de bestaande trailers?
Accomodatie in Kiel: Wij hebben nu al appartementen angevraagt. Maar het wordt in Januari wel bindend. Kosten ca. 300 EUR per Appartement voor 2 Personen en 600 Eur voor 3 Personen: www.olympia-hotel-kiel.de. Direkt aan de haven van Schilksee.
En meeting als het evenement dichterbijkomt zou handig zijn. Maar dat zou in het voorjaar gebeuren. Het is nog tijd.
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Stolio Site Admin

Items
|
Posted: Wed Nov 28, 2007 10:38 am Post subject: |
|
|
De Fransen hebben een heel mooie website ontworpen: http://www.j80measurement.com/en/
Een van de taken van de klasse is om een meter aan te stellen. De klassemeter zal onze boten aan deze website mogen toevoegen, uiteraard nadat hij onze boten heeft gemeten. Dit systeem geeft heel veel transparantie omdat je de gegevens van elke boot kan nakijken. Vorig jaar in Frankrijk hebben ze wel standaard boten van bepaalde landen nagemeten omdat hun gegevens niet helemaal bleken te kloppen.
Al wat mag en niet mag staat heel duidelijk beschreven in de klasseregels. Gewoon eens afprinten en overlopen.
Transport van de boot is een zeer belangrijk punt. Alle sugesties zijn welkom.
Alexander die appartementen lijken mij wel aan de dure kant.
Het is toch niet de Cote D'Azur dus ik zou denken dat je voor 500€ een appartement voor 6 personen zou moeten kunnen vinden, of vergis ik me hierin? De bedragen lijken me ook een beetje bizar: omgerekend voor 6 personen zou je 2 app van 6 1200€ betalen en 3 app van 2 900€ betalen?
In La Trinité had ik een luxueuze penthouse voor 6 personen met zicht op de haven voor minder!
 |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
Posted: Wed Nov 28, 2007 6:22 pm Post subject: |
|
|
| Stolio wrote: |
Alexander die appartementen lijken mij wel aan de dure kant.
Het is toch niet de Cote D'Azur dus ik zou denken dat je voor 500€ een appartement voor 6 personen zou moeten kunnen vinden, of vergis ik me hierin? De bedragen lijken me ook een beetje bizar: omgerekend voor 6 personen zou je 2 app van 6 1200€ betalen en 3 app van 2 900€ betalen?
In La Trinité had ik een luxueuze penthouse voor 6 personen met zicht op de haven voor minder!
 |
Het beste is als idereen er zelfs naar kijkt (ik heb het nog eens gecontrolleert: 2 Pers voor 350 EUR en 3 voor 560 EUR). Eigenlijk vind je via Internet ook alles en kan kiezen. Maat ik weet niet echt of je de buurt van Kiel met La Trinité kan vergelijken - ook het eten zou je erg teleurstellen
.
Alexander |
|
| Back to top |
|
 |
Jot

Items
|
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Thu Dec 20, 2007 9:53 pm Post subject: |
|
|
Gelezen op de Worlds site:
| Quote: | 8 Launching and Recovery.
Craning - Cleaning hull pad marks. During launching boats will be permitted to hang for one minute only to clean trailer pad marks off the hull.
Competitors shall supply their own tested centre point lift strop.
Boat recovery will commence after racing in predetermined order depending on the distance to travel after the event.
|
Begrijp ik dit juist? Moeten we onze eigen strop meenemen? Heeft iemand één?
Online registratie is al actief en een eerste boot is al aangemeld... |
|
| Back to top |
|
 |
Walther

Items
|
Posted: Fri Dec 21, 2007 6:50 am Post subject: |
|
|
Inderdaad, iedereen heeft een strop nodig, een eigen hulpmastje en een trailer. Als het circus gaat draaien moet iedereen achterelkaar in het rijtje gewogen worden en in het water worden gelegd. Daarna mag je er niet meer uit en mag je ook niet schoonmaken zoals op het filmpje van het wk in la trinité te zien was.
In de praktijk kun je samen natuurlijk wel wat afspreken, maar in dat geval moet je zorgen dat je bijvoorbeeld met 5 bootjes in een rij staat om op de kant op te tuigen en om vervolgens gelijktijdig het water in te gaan. |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Sat Jul 05, 2008 11:36 pm Post subject: Aangekomen in Kiel |
|
|
Vandaag (zaterdag) is Mentaquilibrium en team aangekomen in Kiel na een lange rit zonder problemen.
Morgen (zondag) tuigen we de boot op en maken het onderschip klaar voor de tewaterlating op maandag.
De bemanning van Jack is ook toegekomen en hebben ons verwelkomd met een heerlijk Hollands biertje.
Jot wordt morgen verwacht.
Leuk om zien die bedrijvigheid rond al die J/80s. |
|
| Back to top |
|
 |
butra

Items
|
Posted: Mon Jul 07, 2008 8:34 am Post subject: Succes |
|
|
Aan al "onze" boten: Jot, Jack en Mentaquilibrium
veel succes toegewenst ! |
|
| Back to top |
|
 |
Thomas @ Mentaquilibrium

Items
|
Posted: Mon Jul 07, 2008 12:31 pm Post subject: |
|
|
Bedankt Tom.
Vanmorgen zijn Mentaquilibrium en Jack te water gelaten. Jot was de mast nog aan het oprichten met de experte hulp van Walter.
Klein probleem voor Mentaquilibrium: gewicht 39 kg onder het toegelaten minimum van 1495 kg. Dit is met zeilen en motor en schoten aan boord, maar zonder anker en zwemvesten en ander touw. We zijn dus op zoek naar extra gewicht onder de vorm van metalen stukken die we vooraan en achteraan in de boot zullen moeten bevestigen. We krijgen hierbij hulp van het organiserend committee met Peter hecht van de boot Needles&Pins. Ten laatse morgen moeten we de boot dan opnieuw aanbieden voor weging.
Vannamiddag gaan we de boot reinigen en optunen en al een eerste proefronde gaan varen. |
|
| Back to top |
|
 |
Coen

Items
|
Posted: Mon Jul 07, 2008 5:18 pm Post subject: |
|
|
Volgens mij heeft Alexander zijn best gedaan om juist kilo's kwijt te raken . Was achteraf toch eenvoudiger geweest om de stuurman van de Jot te wisselen met de stuurman van de Menta. Zijn beide weer keurig op gewicht zonder extra dieet of extra loodgordels.
Maar goed dat is wijsheid achteraf - Jack, Jot en Mentaquilibrium - heel veel succes en hou de eer van de J80 benelux klasse hoog. We verwachten minimaal een aantal finishes in de top 3
groet,
Coen |
|
| Back to top |
|
 |
Stolio Site Admin

Items
|
Posted: Mon Jul 07, 2008 11:25 pm Post subject: |
|
|