J80 klassevereniging Forum IndexJ80 klassevereniging
Welkom op het J80 forum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in            Calendar

COMPULSORY UPGRADE!!! Please request for an upgrade NOW! 32+ Pre-installed Modifications! 3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

9th December 2012 - CreateForum: All servers are upgraded to run using SSD drive. Click Here to report problems!

Liefhebber

Post new topic   Reply to topic    J80 klassevereniging Forum Index -> General
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bento

:

Items

PostPosted: Mon Feb 11, 2008 8:41 pm    Post subject: Liefhebber Reply with quote

Prachtig scheepje, de J80. Heb vorig jaar toch gekozen voor een Focus 800. Ik weet het, niet te vergelijken. De Focus is voor mij zeer goed alleen te zeilen en biedt veel comfort (ongelukje gehad vroeger en daardoor niet meer zo erg lenig).
De Focus bevalt uitstekend, maar als oud zeiler in de Finn, FD en O-Jol mis ik een beetje de kick van echte snelheid. Kortom ik twijfel nog wel eens over de aanschaf van een J80. Heeft iemand ervaring in singlehanded buiten de wedstrijden om? Zag hier op de Vinkeveense Plassen een J80 met sponsoring van de Society Shop. Mooi en nog eens mooi.
Mocht iemand van jullie eens ballast nodig hebben, dan houd ik me altijd aanbevolen. Kom dan ook maar eens zeilen met de Focus 800.
Kortom veel plezier allemaal en succes met de klasse organisatie in de Benelux.

Vriendelijke groet,

Hans
Back to top
View user's profile Send private message
Jot

:

Items

PostPosted: Tue Feb 12, 2008 4:10 pm    Post subject: Reply with quote

De J/80 is natuurlijk bedoeld voor zeilen met bemanning. Maar als je singlehanded vaart heb je grootzeil, fok en Gennaker bereikbaar. Je moet wel even het roer vastzetten als je zeilen hijst of strijkt. Met de Gennaker heb ik dit nog niet boven en windje 3-4 gedaan - oefening baart kunst. Maar als je en dagje op en J/80 alles zelfs moet doen dan heb je waarschijnlijk spierpijn. Ik was naar 4 uren Solowedstrijd met windkracht 2 - 3 gewoon "op".

En denk eer niet over na als je alleen maar op de Vinkeveense Plassen wilt varen. Het is echt geen boot voor de plassen - en zeker niet als je het singlehanded wilt doen. De plassen raken gewoon te snel op Very Happy.

Dus - als je regelmatig tenminste een tweede man kan regelen een alleen maar "aanvullend" solo wil varen - perfect. Als je 90% solo wil varen - dan zou ik het niet doen.

Meevaren kan altijd eens. Dan zou je het beter weten.

Alexander
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bento

:

Items

PostPosted: Thu Feb 14, 2008 2:47 pm    Post subject: Reply with quote

Hallo Alexander,

Bedankt voor je duidelijke visie.

Had een dergelijk antwoord min of meer verwacht. J80 dus inderdaad minder geschikt voor plassen en meren. Bemanning organiseren is op zich geen probleem, maar wil niet afhankelijk zijn bij het toerzeilen.

Ben wel beperkt geraakt in mijn bewegingen, maar zal het altijd op prijs stellen een keer mee te kunnen zeilen.

Vriendelijke groet,

Hans
Back to top
View user's profile Send private message
erikemma

:

Items

PostPosted: Sat Feb 16, 2008 9:21 am    Post subject: Reply with quote

Mooie boot overigens die Focus 800
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail

Post new topic   Reply to topic    J80 klassevereniging Forum Index -> General All times are GMT
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
J80 klassevereniging topic RSS feed